Gündem

SineBU’da zaman kayması!

Mayıs’ın ilk günlerinde dördüncü yaşımıza girmenin heyecanıyla bu ay için sizlere zamansız ve mekansız sorgulamalar ile dolu bir program hazırladık.

Uzayın sunduğu uçsuz bucaksız keşif ve kaçış alanı Claire Denis’nin bakışıyla tekinsiz tecrübelerin, arzuların ve anıların irdelendiği bir laboratuvara dönüşüyor HIGH LIFE ile. Auteur yönetmen bu yeni bilim kurgu filminde insanın öteye ve sınırsıza dönük arayışını kendi içgüdüsel deviniminin kontrolü karşısındaki güçsüzlüğü ile birleştiriyor. Bizi birbirimize bağlayan otoritenin muğlaklığına güç, ihtiyaç ve kontrol dinamikleri üzerinden yaklaşarak bu sorulara cevap bulamadan bir adım öteye gitmenin güçlüğüne dair etkileyici bir tablo çiziyor. Sunduğu psikolojik gerilim ile boşluktan ziyade boşluğa taşıdıklarımızla ilgilenen Denis’nin yeni filmi yılın merakla beklenenleri arasında.

İlk uzun metrajlı filmi KÖRFEZ ile mülkiyeti geride bırakmadan bir arada olabilmenin mümkünlüğüne yönelik sorular üreten Emre Yeksan, ilk gösterimini geçtiğimiz yıl Venedik Film Festivali’nde yapan ikinci filmi YUVA ile kısa bir aranın ardından seyirci ile yeniden buluşuyor. İki kardeşin dinamiğini farklı ölçeklerden işleyen anlatı, muğlaklığını açıklığa kavuşturma derdini barındımadan, anlatı dilini koruyarak ilerliyor. Körfez ile yönelttiği sorulara aidiyet ve bizi birbirimize bağlayan anı, acı ortaklığı üzerinden yaklaşan yönetmen Türkiye Sineması’nda gerek estetik gerekse anlatı olarak örneğini görmediğimiz soyut bir çalışmaya imza atmayı başarıyor.

SON OF SAUL ile tanıdığımız ve sunduğu sinema tecrübesinden oldukça etkilendiğimiz yönetmen László Nemes ikinci uzun metrajı SUNSET’te bizi I. Dünya Savaşının eşiğine sürüklüyor ve ifadesini kurmak için savaşın tesirinde bireyin varlığını yok eden kitleler arasında kendi mücadelesini vermeye çalışan bir karaktere odaklanmayı seçiyor. Anlatıyı yine ana karakterinin düzleminden dış dünyadaki baş döndürücü karmaşıklığın tam ortasına çeken yönetmenin sinema dilindeki tutarlılık ilgi çekici.

Mayıs programımızda kısıtlı seans sayısında izleme şansı bulabileceğiniz üç film bulunuyor. Bunlardan ilki olan Benedikt Erlingsson yönetmenliğindeki WOMAN AT WAR çevreci aktivist Halla’nın yaşam alanını fabrikaların getirdiği yıkımdan korumak için yürüttüğü eylemlerin seyrini değiştirebilecek bir olay karşısında karakterin çözüm arayışını işliyor.

Bu kategorideki ikinci filmimiz NEBULA, yaşam ve yok edilişe dair çocuklukta tecrübe ettiğimiz fakat hislerimizin bir şekilde uyuştuğu büyüme sürecini reddederek doğa ve insan arasındaki mistik sayılabilecek bağa tutunma çabasına odaklanan bir ilk film. Tarık Aktaş’ın bu çalışması, benzer sayılabilecek temaları işlediği deneysel kısa filmlerinin ardından özellikle merak uyandırıyor.

Kaçırmamanız gereken üçüncü film olan SAF ise geçirdiği değişimlerle kimliğini kaybeden mekanın içinde kendini korumaya çabalayan insanın bu değişimin bir parçası olmaya ne zaman başladığını görmeye çalışan bir anlatı. Durağan kütleler içindeki karakterlerin varlıklarının altını uzun planlarla çizen Ali Vatansever, güncel politik tabloyu güncelliğini yitirmeyecek sorunları göz ardı etmeyerek yansıtıyor.

Geçtiğimiz ay ön gösterimini yapan SENİNLE BAŞIM DERTTE / THE TROUBLE WITH YOU, Pierre Salvadori’nin en yakınlarımızın suçlarını örtbas etmek için kullandıkları günah keçileri gibi karanlık sayılabilecek bir fikri suç ve romantik komedi çatısı altında birleştirdiği akıcı bir anlatı.

Önceki ay izleme şansı bulamadıysanız ALTIN ELDİVEN / THE GOLDEN GLOVE ve ARCTIC’in son seanslarını takip edebilirsiniz.

Gösterimlerin bir kısmının ardından ekip katılımlı söyleşiler gerçekleştireceğimizi duyurarak programdaki işaretleri günlere dikkat etmenizi öneriyoruz.

Gelecek, geçmiş ve bugünün yakınında seyreden zamanlardan hikayeler toplamaya devam edeceğimiz yeni yaşlara!
Kapak Görseli: HIGH LIFE

HIGH LIFE
2018 | 110’ | Fransa, Almanya, İngiltere, Polonya | İngilizce; Türkçe altyazılı
Yönetmen: Claire Denis

Birçok izleyicinin öğretilmişçesine hor görmeye meyilli olduğu tür filmlerinin sınırlarını aşarak tamamen kendi, ifadesi zor evrenlerini yaratan Claire Denis’miz, son filmi High Life ile İstanbul Film Festivali’nin Galalar kategorisinde karşımıza çıkmıştı. Beau Travail (1999) ve Trouble Everyday (2001) gibi dijital ortamlarda kötü görüntü kalitesiyle de olsa istediğimiz her an izleyebileceğimiz için çok şanslı olduğumuz filmleriyle de tanınan yönetmen, High Life ile 66. San Sebastian FF’den FIPRESCI ödülüyle dönmüştü. Başrolde Twilight sonrası arthouse film sektörünü neredeyse tek başına sırtlayan Robert Pattinson, denek olarak uzaya gönderilen bir suçlu olan Monte’ye hayat veriyor. Tüm filmin geçtiği sessiz uzay aracında Mia Goth ve Andre Benjamin gibi ünlü isimlerin yanında sevgili Juliette Binoche da uzun saçlarıyla arz-ı endam ediyor.
İlayda Tenim

YUVA
2018 | 127’ | Türkiye| Türkçe
Yönetmen: Emre Yeksan

Katıldığı birçok festivalden ödülle dönerek oldukça ilgi çeken ve kendi izleyici kitlesini oluşturan Körfez’in yönetmeni Emre Yeksan’ın ikinci filmi Yuva, dünya prömiyerini 75. Venedik FF’de gerçekleştirecek. Yuva, hikâyenin odağındaki Veysel’in kendine dayatılanı reddedişi gibi geleneksel sinema yapısının dayatmalarından uzak, Körfez’le benzer çizgide bir yapım. Ormanı ‘yuva’sı olarak bellemiş Veysel’in yaşam alanını tehdit eden unsurlarla savaşına kardeşi Hasan’ın müdahalesiyle direniş anlatısına biraz fazla dramatik diyalogları ekleyen film, kalıpları yıkan film anlatıcılığının yanında nefis orman görüntüleri için de beyaz perdede izlemeye değer.
İlayda Tenim

NEBULA
2018 | 73’ | Türkiye | Türkçe
Yönetmen: Tarık Aktaş

Geride bıraktığımız İstanbul FF’de Seyfi Teoman En İyi İlk Film Ödülü’nün sahibi olan film, kendisiyle benzer şekilde kural yıkıcı ve zihin açıcı filmleri oldukça seven Locarno’dan da Gelecek Vaat Eden En İyi Yönetmen ödülüyle dönmüştü. İlk uzun metrajı Nebula’yı çekerken Aktaş, özellikle Almancada “bildungsroman” denilen, gelişim romanı olarak adlandırabileceğimiz türde yaptığı okumalardan ve izlediği Youtube videolarından oldukça etkilendiğini röportajlarında sık sık dile getiriyor. Biçimsel referans olarak yönetmen ya da filmlerden ziyade Cézanne’e işaret eden Nebula, beslendiği bu çeşitli kaynakları çocukluk ve hatırlamak izlekleriyle harmanlıyor. İnsan ve doğa ilişkisini biçimce yer yer metaforik yer yer doğrudan yorumlayan film, bloklar halindeki anlatısı ve alışılmadık kurgusuyla iyice sindirebilmek adına insanda birkaç kez daha izleme isteği uyandırıyor.
İlayda Tenim

WOMAN AT WAR
2018 | 100’ | İzlanda, Fransa, Ukrayna|İzlandaca; Türkçe altyazılı
Yönetmen: Benedikt Erlingsson

Cannes’da Eleştirmenler Haftası bölümünde dünya prömiyerini yapan Woman At War, Atlar ve İnsanlar’la tanınan Benedikt Erlingsson’un ikinci uzun metrajlı filmi. İzlanda’nın el değmemiş dağlık bölgelerinde alüminyum tesislerine tek başına savaş açan, ancak evlat edinme başvurusu kabul edilince dünyası sarsılan, "Dağların Kadını", çevreci aktivist Halla’nın hikayesi İzlanda'nın Oscar adayı seçilmişti. Benimsediği modern Amazon anlatısıyla Woman at War, Kuzey mizahı, kültürü ve olağanüstü manzaralarını küresel meselelerle zekice birleştiriyor.
İlayda Tenim

SUNSET
2018 | 142’ | Macaristan, Fransa | Macarca, Almanca; Türkçe altyazılı
Yönetmen: László Nemes

İnsanlığın yıkım ve hayal kırıklığı ile dolu yakın zamanlı kitle travmalarının eşiğinde 1913 yılının Budapeşte’sinde geçen hikaye, ailesinden kalan şapka dükkanında çalışma umuduyla şehre gelen Irisz Leiter’in hikayesini anlatıyor. Dükkanın yeni sahibi tarafından talebinin reddedilmesinin rağmen şehri terk etmeyen Irisz’in yolu bir yabancı ile kesişecek ve bununla birlikte ailesinin kayıp geçmişi de anlam kazanmaya başlayacaktır. İlk filmi Son of Saul ile sunduğu, karakterin yanından çoğunlukla ayrılmadığımız sinema deneyimini aynı yaklaşım üzerinden esneten yönetmen ikinci uzun metrajının ilk gösterimini Venedik Film Festivali’nde yaptı.
Osman Baran Özdemir

SAF
2018 | 102’ | Türkiye, Almanya, Romanya | Türkçe, Arapça; Türkçe altyazılı
Yönetmen: Ali Vatansever

Şehir sonu gelmez bir ihtiyaç ve gelişme gayesi ile değiştikçe görememeye başladığımız alanlara, değişerek kaybolmaya mahkum insan hikayelerine yaklaşıyoruz Ali Vatansever’in ikinci uzun metrajı ile. Fikirtepe’de yaşayan Kamil, yan mahallesindeki kentsel dönüşüm projesini yürüten inşaat firmasında işçi olarak çalışmaya başlar. Göçmen işçileri de çalıştıran bu firmadaki geleceği tam da bu yüzden belirsiz olan Kamil, eşi Remziye ile birlikte kendi mahallesinde karşılaştığı tepkilerin ardından koşullara adapte olmak için sınırlarını keşfetmek zorunda kalır. Çevrenin dönüşümü ve kimliği üzerinden politik bir tablo çizen film, ilk gösterimini Toronto Uluslararası Film Festivali’nde yaptı.
Osman Baran Özdemir

SENİNLE BAŞIM DERTTTE / THE TROUBLE WITH YOU
2018 | 108’ | Fransa | Fransızca; Türkçe altyazılı
Yönetmen: Pierre Salvadori

Yaşadıkları kasabanın yerel kahramanlarından sayılan polis şefi Santi’nin eski, dedektif eşi Yvonne daha önce karşılaşmadığı kadar kişisel bir dava ile yüzleşmektedir. Gıpta edilen, örnek kişi bildiği Santi işlediği suçlar için sekiz yıl boyunca hapishanede kendisi yerine yatacak bir günah keçisi bulmuştur. Cezasını tamamladıktan sonra kaçırdığı yılları geride bırakmaya çalışan Antoine’dan bu gerçeği saklayan Yvonne, hayatlarının ufak bir hata sonucunda düğümlendiğini fark edecektir. Bu noktada eşinin suçlarını telafi etmeye çalışmak dışında bir seçeneği yoktur. Rahatlıkla dram filmi olmasını bekleyebileceğimiz The Trouble With You suç, komedi ve romantik film dinamiklerini barındırmakta.
Osman Baran Özdemir

KAÇIRMADINIZ

THE GOLDEN GLOVE / ALTIN ELDİVEN
2019 | 115’ | Almanya, Fransa | Almanca, Yunanca; Türkçe altyazılı
Yönetmen: Fatih Akın

Heinz Stunk'un aynı adı taşıyan kitabından uyarlanan film, 1970'li yıllarda Hamburg'da yaşayan seri katil Fritz Honka'nın gerçek hikayesini anlatıyor.
İlayda Tenim

ARCTIC
2018 | 97’ | İzlanda | İngilizce; Türkçe altyazılı
Yönetmen: Joe Penna

Film hikayesinin odağına bir uçak kazası sonucunda Kuzey Kutbuna düşen ve muhtemel ölümle sonuçlanacak kurtuluş yürüyüşüne çıkmak zorunda arasında kalan karakterini alıyor.
Ahmet Aşkar